Trygghetspaket

När du köper en bostad av Seniorgården ingår ett trygghetspaket. Det innebär att du i samband med ditt bostadsköp, efter prövning, kan få ersättning för dubbel boendekostnad samt tillträdesskydd.

En tryggare väg till din nya bostad

Seniorgårdens trygghetspaket gör att du kan känna dig lugn genom hela ditt bostadsköp. Oavsett om du inte säljer din nuvarande bostad i tid, behöver skjuta upp din inflyttning eller har frågetecken angående bostadsrättsföreningen så är trygghetspaketet till stor hjälp.

Förutom skydd för dubbla boendekostnader, tillträdesskydd och granskning av bostadsrättsföreningen vid köp av bostadsrätt ingår även andra viktiga fördelar. Allt för att du ska känna dig trygg med ditt köp.

Kom ihåg att du måste ansöka senast tre månader innan tillträdet till din nya bostad. Kontakta ansvarig mäklare för mer information och villkor.

Dubbel boendekostnadsskydd

Om försäljningen av din befintliga bostad drar ut på tiden kan du, efter prövning, få ersättning med upp till 20 000 kr/mån för dubbel boendekostnad i upp till sex månader efter tre månaders karenstid.

Skyddet gäller från första visningen av din gamla bostad fram till dess att du sålt den (kontraktsskrivning). Det innebär att du, om du haft första visningen minst tre månader före inflyttning, har skyddet från tillträdesdagen på ditt nya hem.

Tillträdesskydd

Du kan få skjuta upp din inflyttning med upp till sex månader efter särskild prövning, om du av någon anledning inte skulle kunna flytta in på det tänkta tillträdesdatumet.

Du ska ansöka minst en månad innan tillträdet.

Om förutsättningarna är uppfyllda kan du få både tillträdesskydd och skydd för dubbla boendekostnader i kombination.

Trygg förening 

Köper du en bostadsrätt så granskas bostadsrättsföreningens ekonomiska plan av två av Boverkets auktoriserade intygsgivare, som intygar att planen vilar på tillförlitliga grunder.

Fler fördelar

  • Seniorgården tar fram ett ekonomiskt beslutsunderlag till dig inför köp av en bostad. Detta bygger på din ekonomi och visar hela kostnaden för boendet.
  • En säkerhet för betalda insatser utfärdad av Gar-Bo Försäkring AB.
  • Seniorgården förvärvar dessutom lägenhet som inte upplåtits med bostadsrätt senast på avräkningsdagen på villkor enligt ekonomisk plan. På det sättet drabbas inte föreningen av minskade intäkter från insatser och årsavgifter.
  • Garantitiden för byggnadsarbeten är fem år för lägenheter med bostadsrätt och två år för småhus och ägarlägenheter. För vitvaror, vs-armaturer, ytskikt som målning och tapet är garantitiden två år oavsett boendeform.

Kom ihåg att du måste ansöka senast tre månader innan tillträdet till din nya bostad. Kontakta ansvarig mäklare för mer information och villkor.

Ett exempel

Försäljningsstart

Oktober - Det är dags att sälja din befintliga bostad, via en fastighetsmäklare. I det här skedet kan du även skicka in ansökan om dubbelt boendekostnadsskydd, minst tre månader före tillträdesdagen till ditt nya hem.

Planerat tillträde

Januari - Har du inte fått din bostad såld än? Var inte orolig. Du kan skjuta upp tillträdesdagen i hela sex månader!

Tillträde

April - Äntligen är dagen här, det är dags att flytta in i din nya bostad! Om du fortfarande inte fått din tidigare bostad såld, kan du få ersättning för kostnaden tills den är såld – eller i max sex månader.

Trygg bostadsrättsmarknad

Med kvalitetsmärkningen ”Trygg BRF” åtar vi oss att redovisa kritiska nyckeltal och obligatoriska uppgifter för bostadsrättsföreningar i nyproduktion. Detta underlättar för dig som köper en nyproducerad bostadsrätt att göra ett klokt val.

Läs mer

Hitta din nya bostad

I vår bostadssökning kan du se planerade bostadskvarter och bostäder till försäljning.

Hitta bostad

Kundombud

Vi eftersträvar alltid god kvalitet och har som absoluta målsättning att överlämna en felfri bostad i rätt tid. Men ibland uppstår missförstånd och ibland gör vi fel. Därför har vi ett Kundombud. Om du är missnöjd med hur ditt ärende har behandlats av bostadsprojektet kan du ta kontakt med Kundombudet som tar del av ditt ärende, utreder saken och ser om det går att hitta en lösning. Ibland har ett klagomål inte blivit tillräckligt utrett eller belyst från projektets sida. I dessa fall kan Kundombudet tillse att projektledningen utreder saken vidare. Kundombudet är anställd av JM-koncernen men arbetar opartiskt och har till uppgift att, pröva kundens klagomål och, vid behov, medla mellan kunden och Seniorgården från en utgångspunkt utanför det aktuella projektet.

E-posta kundombudet