JM does not take responsibility for the translation
Med kroppen som redskap

Med kroppen som redskap

Träning ska vara enkelt och tillgängligt. Det är Petra Carlsén Silbermans filosofi. Hon är personlig tränare och jobbar bland annat med seniorer och sjukrehabilitering.

2019-04-08

I Stockholm är Petra knuten till Seniorgårdens Boförmåner och kan bokas av både privatpersoner och föreningar. Petra uppmuntrar sina klienter att träna kontinuerligt hemma med hjälp av den egna kroppen. Det är ett enkelt och effektivt sätt att hålla i gång utan komplicerade och dyra redskap. Ta till exempel fötterna. Det är de som bär dig framåt inte dina nya skor, säger Petra. Hon tipsar sina klienter att röra på fötterna när de vaknar på morgonen och göra tåhävningar varje dag. Framför teven eller när man borstar tänderna. Superenkelt och effektivt.

TRE TIPS FRÅN PETRA:

Ben och lår. Benböj för att stärka lårmusklerna. Stå med fötterna i axelbredd. Spänn magen och håll ryggen rak. Sätt dig långsamt ner på huk och res dig upp igen. Har du svårt att hålla balansen? Placera hälarna på en tröskel eller annan låg upphöjning.

Armar och bröst. Du behöver inte ligga ner på golvet för att göra armhävningar. Sätt handflatorna mot väggen, fall långsamt framåt med rak kropp tills nästippen nuddar väggen. Tryck tillbaka till utgångsläget med hjälp av armar och bröstmuskler.

Axlar och nacke. Starka axlar och avspänd nacke minskar stelhet och kan motverka yrsel. Håll en handduk sträckt mellan händerna bakom ryggen. Sträck på dig och vrid sakta överkroppen omväxlande åt höger och vänster. Följ handdukens rörelse med blicken.

Läs mer om Seniorgårdens Boförmåner

Gemensamhetslokal Boförmåner
Relaterade artiklar

Jämför bostäder